Programma Live Lab Sessie 7 oktober 2022Download
Alle BLOG-berichten
Kapstok-denken
Herkenbaar? Je start een project in je organisatie en terwijl je bezig bent kom je erachter dat er verschillende ‘haakjes’ zijn aan andere projecten binnen je afdeling/team en binnen de organisatie. Deze ‘haakjes’ helpen je verder, althans als je ze ziet en je, je ‘jas’ er op mag/kan hangen 😉 Bij de zorgorganisaties waar ik... Lees verder →
Leren – ontrafelen – !
Als Learning Consultant maak ik leeroplossingen. Leuke, efficiënte, verfrissende! Maar hoe leuk de leervorm ook is, de lerende bepaalt 'zelf' of deze openstaat om te gaan 'leren'. Hoe krijg ik mensen aan het leren? Aangezien de lerende hier zelf de keuze in maakt en ik als Learning Expert dit niet voor je kan doen. Tuurlijk... Lees verder →
Dat kan echt anders; Zet de zorgprofessional centraal bij bekwaamregistratie (niet het vinkje)
Heeft jouw organisatie ook een kwaliteitspaspoort voor zorgprofessionals die langer en langer is geworden? Wet BIG, Convenant medische technologie, meldcode huiselijk geweld, etc. Allemaal regels die vragen om aantoonbaar bekwame zorgprofessionals. En ja het draagt zeker bij aan bewustwording dat we als zorgorganisaties onze medewerkers goed moeten opleiden op deze -risico- processen en handelingen. We... Lees verder →
Dé Learning Escape Room, iets voor jouw organisatie?
De Escape Je bent een verpleegkundige. Je staat met een team van 6 personen (o.a. artsen, verpleegkundigen) voor de deur van een patiëntenkamer. Jullie hebben precies 45 minuten om samen de kamer van Sophie in orde maken voordat de inspecteur: ‘veilig zorg’, de kamer komt controleren. Eenmaal binnen tref je een leeg bed, verschillende zakjes... Lees verder →
Ja, jij kunt het ook! Animaties maken met Biteable!
Ja ja, ik ben fan. Sinds ik http://www.biteable.com heb ontdekt ben ik weer vaak achter de laptop te vinden. Korte animaties maak je snel en met een hele professionele uitstraling. Het is indrukwekkend hoe auteurstools zich ontwikkelen. Steeds makkelijker kun je video's bewerken, animaties maken, zonder echt verstand te hebben van technologie 😉 Ja... ook... Lees verder →
Initiëren van social leren is niet zo moeilijk..
Wat doe je met een groep professionals die scherp moeten blijven op vaardigheden/handelingen die ze regelmatig uitvoeren? Als basis van een opleidingsplan check ik in welke categorie de vraag valt: Nieuwe vaardigheid; Medewerker gaat voor het eerst werken met nieuwe apparatuur. Hij zal hiervoor nieuwe informatie moeten opdoen. Scherp blijven; Medewerker werkt dagelijks met de... Lees verder →
Aantoonbare bekwame verpleegkundigen…
In 15 - 20 jaar is er veel veranderd in de ziekenhuisorganisaties. Nu ik wat langer mee loop 😉 zie ik ook lange termijn trends ontstaan. Deze van ‘aantoonbare bekwaamheid’ zagen we allemaal wel aankomen. Maar vanuit mijn optiek zijn de consequenties nog niet overzien en nog niet ingericht. 20 jaar geleden volgde je een... Lees verder →
Technologie versnelling bij LearningTechDay in Gent
Dat er op dit moment veel mogelijk is op het gebied van technologie weten we allemaal. Als Social Learning Lab probeer ik te ‘vatten’ wat er gaande is en hoe we hier als L&D professionals op kunnen anticiperen. Een van de theorieën die mij helpen te begrijpen wat er gaande is, is de ‘law of... Lees verder →
Social (online) Leren in de praktijk.
Sinds de komst van social media is het mogelijk je netwerk makkelijker uit te breiden... Althans als je de wegen (Twitter, Linkedin) slim weet in te zetten, kun je experts op jouw vakgebied (over de hele wereld) ontmoeten. Heel aantrekkelijk om dit in te zetten om je eigen kennis & kunde uit te breiden door... Lees verder →